Action Drive z książki I. Bartenieff: Body Movement

Resounding crystal,
Icy life of stone

w ramach projektu
EUROPEAN LABAN PLATFORM

Warsztaty improwizacji metodą
Labanowskiej Analizy Ruchu ® i choreologii
dla tancerzy, aktorów i performerów

2325 maja 2014 w Teatrze Cinema

piątek      23.05 od 18.00 do 21.00
sobota     24.05 od 10.00 do 18.00
niedziela  25.05 od 10.00 do 13.00

więcej informacji w pliku PDF >>>


 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


Teatr Cinema
Hotel Dieu

Mit, tortura, pytania o "prawdę". Hotel-synonim luksusu i bezpieczeństwa. Bóg to domniemanie łaski ale też niebezpieczeństwa. Hotel Dieu, po francusku - przytułek. W innych językach nazwa ta otwarta jest na interpretację. W naszym przytułku sacrum spotyka się z profanum a mit jest niezbędny do zinterpretowania rzeczywistości. Archaiczne rytuały i społeczna konieczność.
Wiersz Wisławy Szymborskiej "Tortury" wielokrotnie zinterpretowany tańcem i ruchem. Mówiony, nie deklamowany, w wielu językach.
Hotel Dieu - przytułek - hotel, w którym zatrzymał się Bóg.
Błogosławieni ubodzy duchem, bowiem oni tylko rozumieją poezję.
Ludzie wyrzuceni poza nawias społeczeństwa, outsiderzy przemieszkujący kątem, pozbawieni praw, szykują wielką rewoltę.
Szykują rewolucję ale w końcu poprzestają na rewolucyjnych układach tanecznych i budowaniu barykad z prostych mebli przytułku. A wszystko w rytm poezji Wisławy Szymborskiej.
Bo rytm w sztuce i w poezji jest najważniejszy. Tak uważają mieszkańcy Hotelu Boga. Akademia nieodświętna na cześć anarchii i laureatki.

koncepcja, reżyseria, scenografia: Zbigniew Szumski
aktorzy: Małgorzata Walas - Antoniello, Monika Strzelczyk,
Paweł Adamski, Jan Kochanowski, Tadeusz Rybicki

W spektaklu wykorzystano wiersz Wisławy Szymborskiej "Tortury" w tłumaczeniu na niemiecki, angielski, hiszpański, japoński oraz muzykę Karola Szymanowskiego.
Teatrowi towarzyszą muzycy z zespołu School of the night:
Maria Skiba, Frank Pschichholz oraz Maciej Kaziński.

"Polska Prezydencja 2011 – Promesa".
Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Celem programu jest promocja i prezentacja historycznych i aktualnych wartościowych zjawisk i tendencji w polskiej kulturze w ramach programu kulturalnego Przewodnictwa Polski w Radzie UE w II połowie 2011 roku.
Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 będzie realizowany w: Brukseli, Berlinie, Paryżu, Londynie, Madrycie, Kijowie, Mińsku, Moskwie, Pekinie i Tokio.

"Post human theatre" – pod takim tytułem odbędą się prezentacje "Hotel Dieu" Teatru Cinema i "Finality Living" Kaitaisha Theatre zTokio. Podczas trzech wieczorów 11,12 i 13 listopada 2011 w Morishita Studio prezentowane będą obydwa przedstawienia. Prezentacje poprzedza dwutygodniowy etap wspólnych prób. W efekcie końcowym pokażemy dwa spektakle z udziałem mieszanej polsko-japońskiej ekipy.

Zbigniew Szumski poprowadzi również warsztaty w Itami podczas sympozjum w dniach 16-20 listopada 2011 organizowanego przez Japan Director Association

logo prezydencji ue  mkidn  i culture   jelenia


Through words uttered by a young discriminate murder who desires to go beyond Law and Justice and become a God, Finality Living (re)presents on stage this young murder's 'animalized' (in Alexandre Kojeve's sense) 'time from inside-depth'. What is represented on stage is also the unveiling of the condition of our own being in the middle of the society of the spectacle. It appears on stage as 'gesture/act without goals' produced by 'body of the sick' who are placed in a situation where media technology have made 'distance/closeness' and 'act as intermediary' disappear.

A notice by Uchino Tadashi
( Theater Critic, Professor of Tokyo University )
on a literary magazine "EUREKA" September 2010

:::: Performing Art in the 2010s (.pdf) >>>>

^^^ do góry ^^^

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    mknidn 
      
     

 

       Lato w teatrze

OPIS PROGRAMU "LATO W TEATRZE"

IDEA
Program Lato w teatrze obejmuje dofinansowanie działań teatralnych dla dzieci i młodzieży o charakterze półkolonii i kolonii, realizowanych w teatrach w okresie wakacyjnym. Jednostką realizującą jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Uruchamiamy obecnie czwartą edycję programu. Proponując w okresie wakacyjnym działania teatralno-edukacyjne w postaci twórczych warsztatów, spotkań z artystami oraz wspólnie przygotowywanych przedstawień teatralnych, otwieramy przestrzeń dla intensywnego dialogu między artystą a dzieckiem czy młodym człowiekiem oraz pomiędzy młodymi artystami-amatorami a społecznością, w której funkcjonują na co dzień. Teatry rozszerzające w okresie wakacyjnym ofertę teatralno-edukacyjną, mają szansę rozbudować swój repertuar stricte artystyczny o nowe pole działań z pogranicza pedagogiki teatralnej, prezentując się tym samym jako instytucje nowoczesne, otwarte na widza.

CEL
Celem projektu Lato w teatrze jest opracowanie atrakcyjnej oferty wakacyjnej o charakterze teatralnym. Wspólna aktywność twórcza jest dla młodych ludzi szansą na poznanie swoistego rodzaju "alfabetu sztuki teatru", na samodzielne zastosowanie w praktyce języka teatru i, co najważniejsze, na wyrażenie siebie poprzez akt twórczy. Natomiast profesjonalni artyści, pracując z dziećmi i młodzieżą, mogą podzielić się swoimi zawodowymi kompetencjami, mają szansę zaprezentować swoje dotychczasowe projekty, mogą poznać potrzeby i wrażliwość młodej widowni. Dzięki realizacji projektu Lato w teatrze teatr w sezonie wakacyjnym może stać się prężnym i atrakcyjnym ośrodkiem działań twórczych i edukacyjnych, zyskując sobie tym samym nowych widzów, którzy być może w ciągu sezonu z różnych przyczyn nie uczestniczą w życiu kulturalnym.

OPIS
Do udziału w programie Lato w teatrze zgłosiły się teatry, które przygotowały teatralno-edukacyjny projekt, polegający na przeprowadzeniu dwutygodniowych warsztatów artystycznych w grupach (grupa aktorska, kostiumowo-scenograficzna, muzyczna, promocyjno-dziennikarska i ewentualnie techniczna), zakończonych dwukrotną prezentacją ich efektów w sali teatralnej albo/ i w innym miejscu w przestrzeni danego miasta. Ze wszystkich zgłoszeń nadesłanych do konkursu komisja wybrała projekty przygotowane przez następujące instytucje: Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie, Stowarzyszenie Teatr Okno w Białymstoku, Białostocki Teatr Lalek w Białymstoku, Stowarzyszenie Sztuk Wszelakich w Białymstoku, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" w Bielsku-Białej, Miejski Dom Kultury w Bielsku Białej, Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne "Stacja Bukownica" w Bukownicy, Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy, Stowarzyszenie De-Novo w Dynowie, Teatr Miejski im. W. Gombrowicza w Gdyni, Stowarzyszenie In Gremio w Gdyni, Stowarzyszenie Rozwoju Miejscowości Jantar, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego w Koszalinie, Fundacja Paideia w Krakowie, Fundacja im. Ks. Siemaszki w Piekarach, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Stowarzyszenie Teatralne Chorea w Łodzi, Teatr Lalki i Aktora "Pinokio" w Łodzi, Stowarzyszenie Teatralne Teatr Cinema w Michałowicach, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki, Miejski Dom Kultury w Radomsku, Miejski Ośrodek Kultury w Tomaszowie Mazowieckim, Teatr Baj Pomorski w Toruniu, Wałbrzyski Ośrodek Kultury, Teatr Remus w Warszawie, Klub Kultury Falenica w Warszawie, Stowarzyszenie Praktyków Dramy Stop-Klatka w Warszawie, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Nowy w Zabrzu.
Codziennie przez 14 dni uczestnicy projektu mają 6 godzin zajęć warsztatowych, realizowanych w ciągu dnia w dowolnych blokach godzinowych. Trzydzieścioro dzieci pod opieką profesjonalnych artystów w 4-5 sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej i ewentualnie technicznej pracuje nad spektaklem, który na koniec "turnusu" zostanie co najmniej dwa razy zaprezentowany w teatrze albo/ (i) w innym miejscu w przestrzeni danego miasta. Prowadzący warsztaty to osoby proponowane przez dany teatr.
Każdy projekt ma charakter autonomiczny i jest opracowywany jest przez grupę osób odpowiedzialnych za realizację Lata w teatrze w danym ośrodku teatralnym. O tematyce i formie artystycznych działań, o wyborze metod pracy decydują osoby zaproszone do współpracy przy projekcie, w zależności od dziedziny teatru, w jakiej się specjalizują. Osobami prowadzącymi zajęcia mogą być etatowi pracownicy teatru, współpracujący z nimi artyści, studenci szkół artystycznych, w przypadku grupy dokumentacyjno-promocyjnej mogą to być lokalni dziennikarze, piszący o teatrze, a w grupie muzycznej – muzycy działający lokalnie. Dzięki temu projekt stanie się płaszczyzną spotkania osób działających w rożnych obszarach. Szczegółowa organizacja projektu zależy od prowadzących zajęcia, w porozumieniu z koordynatorem zarządzającym. Grupy mogą być zróżnicowane pod względem liczby uczestników – najwięcej osób powinno zostać przydzielonych do grupy aktorskiej, odpowiednio mniej do pozostałych.
Projekt Lato w teatrze jest szansą na pokazanie, że działania edukacyjne w teatrze mogą być realizowane w nowoczesny i atrakcyjny sposób. Jest to wprowadzenie do systematycznej pracy na polu edukacji teatralnej.

Zajęcia w ramach Lata w Teatrze odbywały się w Gimnazjum w Starej Kamienicy, Gimnazjum w Karpaczu, Domu Kultury w Kowarach i w Miejskim Domu Kultury „Muflon” w Sobieszowie.

więcej pod adresem :::: latowteatrzecinema.blogspot.com >>>>

^^^ do góry ^^^

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

::: Cooperativa Gimnastica Mexico-Polaca Hernan Cortes :::

http://www.cooperativagimnastica.com >>>

Artykuły:

Leszek Karczewski - Sens dusić w zarodku
>>>

Paulina Ilska  - Zatańczyć jajecznicę >>>

Grupa Cooperativa Gimnástica México - Polaca Hernán Cortes
skupia aktorów meksykańskich, którzy brali udział w warsztatach
prowadzonych przez Zbigniewa Szumskiego podczas
Międzynarodowych Spotkań Teatru Ruchu w Querétaro,
w Meksyku i  w Michałowicach, siedzibie Teatru Cinema w 2005 roku.
Po intensywnej pracy warsztatowej powstała potrzeba i możliwość stworzenia spektaklu.
Praca nad nim miała miejsce w México City latem 2007 a premiera odbyła się  10 września 2007 w Teatro Carlos Lazo, UNAM, México City.

"Kto się śmieje z moich lęków"
 
"Wszelkie podobieństwo jest przypadkowe. Hernán Cortes jest nauczycielem gimnastyki. Spektakl jest podglądniętą lekcją - wypisem z dziennika. Osiem idei ćwiczeń, które ilustrują osiem haseł: tango, dzieciństwo, demonstracja, emigracja, bajka, motoryzacja, miłość, samobójstwo.
Miejsce akcji: wynajęta sala. Powód: konkurs gimnastyczny.
Cel-pytanie: kto się śmieje z moich lęków"

aktorzy:
Pedro Arredondo
Víctor Camas
Laura Furlan
Olga Gutierrez
Bárbara Lazara
Maria Luna
Raúl Mendoza
Narratorzy:
Gabriel Figueroa Pacheco,Tadeusz Rybicki

Reżyseria,scenografia: Zbigniew Szumski
Muzyka: Katarzyna Klebba, Paweł Paluch, Raúl Vizzi
muzyka ludowa z Włoch, z Izraela i z Polski
Asystent reżysera: Edgar Maldonado
Produkcja: Bárbara Lazara i Laura Furlan
koordynator: Katarzyna Szumska

 

:::: Warsztaty w Meksyku ::::

Podczas The International Body Theatre Encounter w Queretaro w Meksyku, we wrzesniu/pazdzierniku 2005  Zbigniew Szumski prowadzil warsztaty z udzialem aktorow i tancerzy meksykańskich.

Warsztaty zakończyły się pokazem spektaklu.

foto. Edyta Rzewuska >>>

W grudniu 2005 grupa artystow z Meksyku brala udzial w warsztatach, które Zbigniew Szumski poprowadzil w siedzibie Teatru Cinema w Michałowicach. Warsztaty te również zakończyły się pokazem spektaklu w teatrze im.C.K.Norwida w Jeleniej Górze.

Warsztaty Jelenia Góra 2006

foto. Marcin Oliva-Soto >>>

Kontynuacją tej pracy będzie realizacja spektaklu w Meksyku w 2007r.

^^^ do góry ^^^

 
e-mail